Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claire - WaarBenJij.nu Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claire - WaarBenJij.nu

Singapore!

Door: Claire

Blijf op de hoogte en volg Claire

10 Januari 2015 | Singapore, Singapore

Op oudjaarsavond vliegen over Nederland is fantastisch: allemaal fonkelende lichtjes vanuit elke stad of dorp waar je overheen vliegt. Zodra we over Duitsland vlogen werd het vuurwerk steeds minder...
Op 1 januari kwam ik ’s avonds aan in Singapore, waar ik een week bij Arnoud en zijn vader mocht logeren. Arnoud heeft me erg veel informatie gegeven over Singapore en haar inwoners en over leuke eettentjes waar we een aantal keren samen zijn gaan lunchen. Erg gezellig!

Shopping malls
Waar Singapore vooral om bekend staat is werken, eten en shoppen. Nu had ik wel een paar shopping malls verwacht maar dat het er zoveel waren! Sommige gaan tot 4 verdiepingen naar beneden en kunnen een waar doolhof zijn. Ook als er nog een metrostation in verborgen is (welke verdieping moet je zijn?) of een uitgang naar een straat wilt vinden. Verder verschillen ze van winkels waar je de meest goedkope spulletjes kunt krijgen tot bepaalde shopping malls waar de duurste kleding te koop is (Versace, Prada etc.). Tussen de kledingwinkels door heb je ook overal eettentjes zitten. Die kunnen 3 categorieën hebben: A, B en C. Die geven de hygiëne van de zaak aan, waarbij A het best is. Voor een sanitaire stop kun je niet in de winkel of eetgelegenheid terecht, maar op elke verdieping zijn openbare toiletten te vinden. Erg schoon én niet onbelangrijk ze zijn gratis ;-)

Wijken
In de 19e eeuw heeft de Brit Stamford Raffles een indeling van de stad gemaakt, waarbij de macht over verschillende bevolkingsgroepen verdeeld werd en iedere etnische groep in z’n eigen gebied woonde. Zo heb je bijvoorbeeld nog steeds de wijken Chinatown en Little India.
In Chinatown heb je een lange straat met rode lampionnen en souvenirs ‘made in China’ te koop en gelukkig zijn er ook een paar mooie tempels te vinden. Op de achtergrond zie je weer hoge gebouwen van het CBD (Central business district). Ik was daar op een zondag dus liep tussen grote banken zoals BNP Paribas zonder dat er iemand op straat was. Doordeweeks is dat een ander verhaal.
Little India is een zeer gekleurde wijk. Je hebt de hoofdstraat met wat oudere huizen en daarachter de hoge woonflats die ook zijn geschilderd in een vrolijke kleur. Heerlijk gegeten tussen de locals daar. Via warenhuis Mustafa (hier vind je allerlei huishoudelijke spulletjes) naar Arab street gelopen. Daar staat een grote moskee (ontworpen door een Ier) met daarachter een heel leuk straatje waar zelfs graffiti op de muren te vinden is. Vrij uniek omdat Singapore bekend staat om de hoge boetes. Zo word je er continue aan herinnert dat je bijvoorbeeld in de metro niet mag eten of drinken en dat daar een boete van 500 dollar aan verbonden is.
Ook Holland Village is in Singapore te vinden. De Holland road en Holland avenue lopen hierheen. In de foodcourt was in de naam van elk eettentje 'Holland' terug te vinden. En uiteraard ontbrak de molen niet!
Achter het CBD is op een nieuw stuk land Marina Bay Sands verrezen. Een hotel bestaande uit 3 gebouwen. De gebouwen worden verbonden door een enorm schip. Op dat schip heb je een zwembad, bar en uitkijkpunt. Ook is er uiteraard een shopping mall te vinden waar je zelfs met een gondel doorheen kunt varen én kunt schaatsen!
Hierachter liggen de Gardens by the Bay. Een enorme groot park waar allerlei verschillende type ‘tuinen’ aangelegd zijn. In het midden vind je enorm hoge nagemaakte ‘bomen’, waarvan de stam begroeid is en de bladeren uit verlichting bestaat. ’s Avonds geeft dit een enorm mooi lichtspel. Ik vond het echt fantastisch. Alsof je door een sprookjespark loopt!

Haw Par Villa
Via Sergio (een vriend van de tennis) was ik in contact gekomen met Sandie. Zij vertelde me dat ze vroeger toen ze klein was en er nog niet veel entertainment in Singapore was zoals nu het geval is, ze vaak met haar familie naar Haw Par Villa ging. Ik ben daar ook heen gegaan. Het is een vrij groot park met allerlei Chinese legendes die zijn verbeeld door het park heen. Zo liep ik door een grot met de 10 poorten van de hel. Zag er niet heel kindvriendelijk uit. Verder als je de verhalen leest en een beetje door de afgebrokkelde verf kijkt, is het inderdaad een beetje vergane glorie. Maar voor de tijd dat het opgericht werd (in de jaren ’30) was het zijn tijd vooruit.

Nachtsafari
Ook heb ik nog een nachtsafari gedaan. Eerst een flink stuk reizen met de metro en vervolgens de bus. Dan zie je dat Singapore toch een stuk groter is dan alleen het gedeelte waar ik tot dan toe geweest was. In deze buitenwijken wonen vooral de mensen die de hele dag in hun winkeltje of eettentje van zo’n shopping mall staan. In het park van de nachtsafari kun je een treintje nemen of zelf rondlopen. Ik heb het allebei gedaan. Het was een uurtje of 20 uur en natuurlijk al helemaal donker. Wel leuk om de sfeer en de geuren op te nemen die zich in de jungle afspelen. En de dieren waren vrij actief. Ik heb onder meer olifanten, giraffen, allerlei soorten herten, tapirs, slangen en schorpioenen gezien.

Taxi en OV
De taxi's zijn makkelijk te herkennen aan hun (digitale) bord bovenop. In het groen staat er, heel verrassend, 'taxi' als die nog vrij is en in het rood staat er 'hired' of 'busy' op als hij bezet is. Super efficiënt dus.
Bussen rijden af en aan (ook in dubbeldek-vorm) en er is een groot metronetwerk. Je checkt in met de plaatselijke OV-chipkaart. Het perron heeft een glazen wand met deuren erin voor het spoor vanwege de veiligheid, omdat er op een aantal lijnen onbemande metro's rijden. Ook staat er in het midden voor de deur een groene pijl die naar het perron toewijst en aan weerszijden 2 schuine rode pijlen naar het spoor toe. Daar kun je dus staan om op de metro te wachten en iedereen staat dan ook netjes in de rij. Kunnen we in Nederland nog wat van leren!

50 jaar onafhankelijk
In 2015 viert Singapore dat ze 50 jaar een onafhankelijke staat is. Sandie vertelde me dat alle baby’s die geboren worden dit jaar een speciaal cadeautje van de regering krijgen. Ik werd aangesproken door een groep mensen die bezig waren met zelfportretten via een tablet te maken. Dat heb ik ook gedaan. Je maakt een foto met de tablet en daarna trek je een lijntje om de contouren van je gezicht. Hiermee willen ze een heel groot kunstwerk maken door deze ‘selfies’ te verzamelen. Het deed me erg aan ‘place identity’ doen denken. De mensen zelf kennen tenslotte identiteit toe aan een plaats.

Clarke Quay en Boat Quay
De laatste avond ben ik met Arnoud nog naar deze twee wijken geweest. Deze liggen aan een rivier en hebben een erg leuke sfeer. Na lekker gegeten te hebben nog een drankje gedaan op een rooftop bar. Met uitzicht op de hoogbouw van het CBD, de Marina Bay en de rivier. Heerlijke afsluiting van Singapore!

Nieuw-Zeeland
Ondertussen ben ik al in Nieuw-Zeeland aangekomen en vind het een raar idee dat ik nu echt ondersteboven aan de andere kant van de wereld ben. Het is iig niet zo vochtig warm meer als in Singapore, maar heerlijk zomerse temperaturen! Wordt vervolgd…

  • 10 Januari 2015 - 09:11

    Jessica:

    Nou Claire, klinkt als een goed en leuk begin van je reis! Ben benieuwd wat je allemaal gaar zien en beleven in Nieuw-Zeeland! Liefs Jessica

  • 10 Januari 2015 - 09:11

    Ankímon:

    Claire, blijf vertellen enig! Love

  • 10 Januari 2015 - 10:21

    Anne En Jorien:

    Clairtje, mooi verhaal! Wat heb je al veel gedaan! Als we ooit naar Singapore gaan hebben we geen reisgids meer nodig

  • 10 Januari 2015 - 10:51

    Louise:

    Wow, Claire, wat een mooie foto's.
    Wist niet dat er in Singapore zoveel te zien zou zijn.
    Je bent goed en snel gearriveerd in Auckland. Ik keek op een goede weersite en zag dat de weersvooruitzichten voor de komende 14 dagen erg stabiel blijven. Tussen de 19 en 25 graden, kalme bries en zon. Zelfs 's nachts is het warm, hoop dat je goed kan slapen.
    Je mist niets hier, harde storm windkracht 9. Onze vriend, de mol, is ook weer terug...

    Je schrijft erg leuk.

    Xxx

  • 10 Januari 2015 - 11:16

    Monique:

    Leuk!ben heel benieuwd naar Nieuw Zeeland. Have fun!

  • 10 Januari 2015 - 11:55

    Anita:

    Klinkt top! Mooi begin van je avontuur, ik ben nu al benieuwd naar het vervolg...

  • 10 Januari 2015 - 13:11

    Heleen:

    Leuk om te lezen Claire, erg interessant en je schrijft heel leuk!
    Geniet ervan en keep is updatet!!
    Xx

  • 10 Januari 2015 - 13:11

    Heleen:

    Keep us updatet moest dat zijn, stomme autocorrect

  • 10 Januari 2015 - 15:17

    Maartje:

    Lieve Claire, ik zie t helemaal voor me, zoals je alles beschrijft. Leuk te lezen en fijn te horen dat je reis gelijk super fijn is begonnen! Ben benieuwd wat je momenteel alweer meemaakt, veel plezier!

  • 10 Januari 2015 - 16:44

    Esther:

    Klinkt goed allemaal! Komen er nog foto's bij? Enjoy Nieuw Zeeland!

  • 10 Januari 2015 - 18:43

    Martin:

    Goede verhalen Claire! Singapore is leuk he.
    Veel plezier in NZ !

  • 10 Januari 2015 - 19:34

    Esther:

    Lieve Claire, wat heb je al veel gedaan, wat leuk! Dacht dat we in Nederland alles vrij efficiënt hadden, maar het kan dus nog 'beter' . Ik ben benieuwd hoe het in Nieuw Zeeland is. Veel plezier!

  • 11 Januari 2015 - 13:51

    Sheila:

    Hi Claire,
    Singapore is even wat anders dan 28 jaar geleden toen ik erwas....
    Gelukkis staat het Raffelshotel er nog daar heb ik toen ook lekker wat gedronken.
    Veel plezier nog met de rest van je reis, en ik hoop dat je veel leuke mensen ontmoed.
    Liefs Sheila

  • 12 Januari 2015 - 16:46

    Johanna:

    Hallo Claire,

    Bedankt voor jouw verslag en foto's van Singapore. Ik heb genoten van de mooie gebouwen, hun grapjes voor veiligheid en boetes en ook nog foto's van jou met een doek om om netjes te zijn in de tempel en een selfie via de spiegel. Die chinees wijk blijft altijd boeiend.
    Ik hoop dat je ook in Nieuw Zeeland zo gaan genieten.

  • 14 Januari 2015 - 15:20

    Maarten:

    Ha Claire,
    Klinkt al erg goed allemaal! Heel veel plezier nog op deze geweldige reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claire

Hey allemaal! In deze weblog zal ik al mijn avonturen bijhouden. Laat gerust een berichtje achter!!! xxx Claire

Actief sinds 23 Maart 2008
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 15789

Voorgaande reizen:

31 December 2014 - 01 April 2016

Down Under

03 April 2008 - 09 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: