Frío!!! Uyuni, Potosí y Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Claire - WaarBenJij.nu Frío!!! Uyuni, Potosí y Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Claire - WaarBenJij.nu

Frío!!! Uyuni, Potosí y Sucre

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Claire

24 Juni 2008 | Bolivia, Sucre

Jaja, ben alweer een weekje in Bolivia. In de bus naar La Paz heb ik twee Nederlandse meisjes ontmoet, Jolanda en Inge, die net afgestudeerd zijn in de geneeskunde, dus dat gaf me na al het ziek zijn wel een goed en veilig gevoel :D

Ik wilde eerst via Chili naar de zoutvlaktes van Uyuni (Bolivia) gaan, maar door alle stakingen (heel gebruikelijk in dit soort landen) moest ik deze trip wijzigen.

Uiteindelijk zijn we met de trein in Uyuni aangekomen en de volgende dag met de jeep en nog 3 andere personen richting de zoutvlaktes gegaan. Eerst de treinbegraafplaats bekeken (herinnerde ik nog van Peking Express vorig jaar) en toen richting de zoutvlaktes. Dit was fantastisch! Het was gewoon overal wit om je heen! En heel veel andere jeeps ook wel. En heel veel hoopjes zout, 3 boliviano de kilo (0,30 eurocent). Ook een zouthotel gezien en ´s avonds sliepen we ook daarin. Toen bij een cactuseiland aangekomen en na de lunch het hele eiland overgelopen. Ongelooflijk indrukwekkend met al dat zout als zee eromheen. ´s Avonds in het zeer koude (frío) zouthotel geslapen en de volgende dag verschillende rotsformaties gezien én Laguna Colorada. Een fantastisch groot en rood (!) meer. De James-flamingo (wie kent hem niet) komt daarvoor. Ook heeel winderig :S De tweede nacht was nog kouder, dus heb met 3 broeken en 6 lagen aan truien over elkaar heen geslapen!
De laatste dag een rotsformatie in boomvorm gezien en Laguna Verde, oftewel het ´groene´ meer. De kleuren worden gevormd door de mineralen én de wind die er waait. In de zomer schijnt het nog veel mooier te zijn :)
Helaas is in heel het gebied de global warming nogal toegeslagen, want de gids zei dat 8 jaar geleden alle bergtoppen vol met sneeuw waren, maar nu was daar amper iets van over (en niet alleen omdat het droge seizoen was aangebroken)...

Toen ´s avonds meteen door naar Potosí (de mijnstad) en de volgende dag eindelijk een warme douche kunnen nemen. Toen ´s middags de mijnen in. Er wordt zilver opgegraven en andere mineralen en grondstoffen. Dus vol in bepakking de mijnen ingegaan. Heel donker en glibberig, maar wel indrukwekkend! Omdat het zondag was, waren er heel weinig mijnwerkers aan het werk, maar wel nog met eentje gesproken. Hij werkt 8 uur in de mijn per dag en eet als lunch alleen maar cocabladeren. Bizar hè! Ook nog een of ander beeld ´El Tio´ of ´de duivel´ wordt hij genoemd, gezien en elke dinsdag worden er cocabladeren en sterke drank aan hem geofferd.

´s Avonds naar Sucre, de officiële hoofdstad van Bolivia gegaan en de volgende dag een Dinosaurus-tour gemaakt. Nogal commercieel pretpark, maar de echt gevonden voetstappen waren wel heel indrukwekkend! Echt raar om te bedenken dat 200 miljoen jaar geleden die beesten daar rondliepen!

Vanavond naar Cochabamba en dan via La Paz naar Rurrenebaque oftewel naar de jungle! Ben toe aan wat warmte :D

• 24 Juni 2008 - 18:21

Pama's:

Haha, eindelijk dan als eerste een bericht geplaatst...Zo te zien is het overdag best warm bij jullie. Bijna niet voor te stellen dat het zo koud wordt 's nachts. Echt een landklimaat, hé? Die dino's lijkt me echt bizar om te zien. Je hebt alweer veel gedaan in 1 week tijd. Missen je nu al wel een beetje, hoor. Maar gelukkig maakte de webcam veel goed.
    Genietse en groeten, xxxxxx

• 24 Juni 2008 - 21:03

Dania:

Claire, supercool! Ga je ook nog naar de hoogste skipiste ter wereld? Las dat men verwacht dat deze over 3 jaar helemaal gesmolten is, dus nu is het tijd om nog te gaan! Gezellig om even bijgekletst te hebben! liefs daan

• 25 Juni 2008 - 07:08

Ankimon:

Hi Claire,
    Het blijft leuk jouw reis, wat een indrukken. Ik kan me voorstellen dat je inderdaad even warmte om je heen wilt hebben. Vandaag grote dag voor Michele!! Have fun.
    Love,

Veel gewaagd,
    toch geslaaaaaaaaagd!!!

• 27 Juni 2008 - 11:23

YUCKI - MICHEL:

Fantastic experience, dear Claire ! Thank you for sharing it by means of a very lively illsutrated report. It will help you in your future life, we know how mind and tolerance are broadened by the knowledge of other people, their ways, languages, mentalities, religions, backgrounds. The planet is your playground !
    Love, see you soon, Yucki and Michel

• 28 Juni 2008 - 16:31

Jessica:

Leuk verhaal! Geniet nog maar ff van het reizen. Ik zit nog maar een paar daagjes in Cusco waar zo langzamerhand ook iedereen vertrekt... tot snel in Grunn

x jessica